Mirador dels Molins de Sant Pere de Riudebitlles

Una vista singular de la Vila és aquesta, que mostra el contorn coronat pel campanar de l’església i flanquejat al nord pels molins paperers.

Us passo els molins del municipi:

  • Molí de Cal Ròmul, també conegut com a Molí de la Vila o Molí de la Marquesa. Molí paperer bastit el segle XVIII pel Marquesos de Llió. Va estar en funcionament fins el 1986. Feien paper de filtre.
  • Molí de la Font. En funcionament des del s. XVIII fins el 1992. Es va construir sobre la Font Gran, on anava la gent del poble a buscar aigua. La pujada s’anomenava el Carrer de la Font que sortia del portal de baix. Feien paper d’estrassa per paperines i posteriorment paper per ondular i altres especialitats. 
  • Molí de Cal Ton del Pere. En origen eren dos molins, en funcionament des de principis del segle XVIII, fins mitjans del segle XX, feien la pasta per elaborar el paper de filtre de Cal Ròmul. La roda hidràulica de cal Ton del Pere es pot veure al Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Terrassa.
  • Molí de Cal Xerta. En funcionament des del s.XVIII fins el 1956. Es fabricava paper d’estrassa blanca per embolicar aliments. Actualment acull un centre cultural municipal.
  • Molí Cardús/Cal Carol. En funcionament des del segle XVIII fins a principis del segle XX. Funcionava amb aigua d’un rec propi des de la resclosa dels plàtans del Soler. I també de l’aigua de les mines que hi ha sota els carrers del Barri Vell. Fabricaven paper de fumar i paper de barba (per escriure) que exportaven a Amèrica.

El pont de l’Altra Banda formava part del camí que connectava el Penedès amb la Segarra (el camí dels segarretes).

El pont de l’Altra Banda, tal com el coneixem ara, es va inaugurar el 1957. Fins llavors, hi havia un pont de fusta que servia de passera per a les persones, però els vehicles havien de baixar, passar per un gual que hi havia al riu i tornar a pujar.

Recull de dades: Ajuntament de Sant Pere de Riudebitlles – Diba.

Darrera actualització: 6.05.2024 | 14:45

Adaptació al Text: Ramon Solé

Fotografies: Mª Àngels García – Carpintero i Ajuntament de Sant Pere de Riudebitlles

Avui visitem: La Font de sota el Campanar de Copons

Font molt senzilla, es una petita columna adossada a la paret de l’església, sota del Campanar.

Font formada per una pica de planta semicircular bastida en pedra treballada i un frontal encastat al parament de la construcció.

Aquest frontal és d’arc de mig punt de pedra picada, amb l’any 1910 gravat a la part superior i una aixeta de polsador metàl·lica restituïda.

Recull de dades: Mapes de Patrimoni Cultural – Diba.

Autoria de la fitxa per a MPC.:Adriana Geladó Prat

Adaptació al Text: Ramon Solé

Fotografies: Mª Àngels García – Carpintero

Avui visitem: La Font de l’Aleny de Calonge de Segarra

Aleny és un llogaret al municipi de Calonge de Segarra. Està situat a 2,5 km al nord de Calaf a uns 660 metres d’altitud.  La capella de Sant Miquel d’Aleny és un edifici rectangular, amb porta a migdia i campanar d’espadanya.

La Font esta situada en la plaça de l’església, es feta d’una lamina de pedra amb una aixeta polsador i l’aigua cau a una reixa a nivell del terra.

Text: Ramon Solé

Fotografies: Mª Àngels García – Carpintero

Arbres – Xiprer del Pla del Campaner de Sant Hilari Sacalm

El Mirador del Pla del Campaner està situat a un costat del Passeig del 14 d’Abril de Sant Hilari Sacalm.

Molt a prop del centre històric, es com una balconada a la ciutat de Sant Hilari.

Des d’allí, te bones vistes com el campanar de l’església y de les cases del centre, forma com un petit enjardinament,

del que destaca el vell Xiprer, amb un troc espectacular,

actualment, la gran majoria de les seves branques estan seques o mortes…,

per tal d’evitar la seva mort, es van tallar algunes de les seves gruixudes branques.

Front seu disposa de dos bancs d’obra.

El 7 d’abril de 2011, l’Ajuntament va classificar-lo com Arbre d’interès Local,

coincidint amb l’Any Internacional dels Boscos.

Recull de dades: Ajuntament de Sant Hilari Sacalm i propi

Adaptació al Text: Ramon Solé

Fotografies: Mª Àngels García – Carpintero

Informació : L’Explosió pirotècnica al campanar de Centelles durant la Festa del Pi

Abans d’ahir us vaig fer un article d’aquesta Festa centenària del Pi a Centelles, avui des de el blog volem expressar la tristor per l’accident per  l’explosió pirotècnica al campanar de Centelles.

I des de aquí, us fem sabedors d’aquests fets transmès per TV3 Catalunya :

“Al menys 9 ferits, 3 de greus, per una explosió, possiblement de pólvora, dalt del campanar de Centelles durant la celebració de la festa del Pi d’aquesta localitat.

Fins al lloc dels fets s’han desplaçat 4 dotacions de bombers i 12 unitats del SEM, amb un helicòpter medicalitzat. 9 dels ferits han estat traslladats a l’hospital Vall d’Hebron de Barcelona per cremades de diversa consideració, i la resta els han atès in situ, en estat menys greu.

Aquest és el moment de l’explosió. Segons els Bombers, l’estructura del campanar no ha quedat afectada.

Tot ha passat a les dotze del migdia dalt del campanar des d’on avisen que el Pi que porten a l’església de Santa Coloma està a punt d’arribar. A la plaça, uns 300 trabucaires celebraven l’arribada del pi. Una desena, els anomenats galejadors, han pujat a la torre de l’església i mentre estaven manipulant un dels sarrons de pólvora, aquest hauria explotat i hauria provocat un esclat en cadena.

Segons Jordi Vila, cap de Guàrdia dels Bombers, l’onada expansiva de la deflagració ha pogut sortir cap a l’exterior pels forats del campanar i això ha evitat mals majors.

L’Ajuntament ha donat la festa per acabada i aquesta tarda s’entrarà el pi a l’església en silenci com a forma de respecte.

La Festa del Pi consisteix a penjar un pi de cap per avall a l’església, després de ser tallat en un bosc proper. Els galejadors, que porten escopetes i trabucs, són els encarregats d’acompanyar el pi des del bosc fins a l’església de la localitat.”

Volem donar ànims als afectats i una rapida recuperació !

 

Adaptació al Text : Ramon Solé